زنگ خطرهای رشدی در کودکان

زنگ خطرهای رشدی در کودکان
مراحل رشد بچه ات رو چقدر میشناسی؟
لجبازی میتونه کاملا طبیعی و لازم باشه؟! ترس میتونه کاملا طبیعی و نشونه ی خلاقیت بالای بچه ات باشه؟! بغل کردن و محبت به بچه اصلا تا چه زمانی حد و مرز نمیشناسه؟! دروغ گویی یه مرحله ی طبیعی رشده؟
|
اگر سوالات بالا برای شما پاسخ مشخصی ندارد این مقاله برای خود شماست…
من قصد دارم در این مقاله اطلاعاتی را با شما در میان بگدارم که برای جمع آوری آن ها صدها ساعت مطالعه و ساعت ها کارگاه شرکت کرده ام و از اساتید زیادی آموخته ام.تجمیع تمام دانسته های من منجر به نگارش ابن فصل به صورت جامع و کاربردی برای اکثر مادران شده است.اطلاعات یکه در این فصل میخوانید برای بسیاری از متخصصان هم به این سیک و ساق در دسترس نیست.
پس حسابی هشیار باشید و قلم و خودکارتان را فراموش نکنید
اکثر مادران به علت عدم آگاهی از ویژگی های شناختی و رشدی طبیعی در هر سن از کودکان دردسرهای زیادی برای خودشان ایجاد میکنند به تجربه در میان مراجعانم دریافتم که علت بسیاری از مراجعه ها نشناختن این ویژگی هاست.والدین در همان جلسه ی اول باآگاهی از اینکه رفترا مورد نظرشان جزئی از مراحل رشد فرزندشان است با خیال آسوده به روال طبیعی ارتباز با فرزندشان برمیگردند این والدین بعد از آگاهی به این مسائل کمتر به درستی رفتار خودشان و مسیر تربیتیشان شک میکنند،برای تغییر برخی رفتارهای گذرا فشار بیش از اندازه به فرزندانشات=ن وارد نمیکنند با رفتارهای غلط موجب ماندگاری رفتارهای مقطعی در فرزندانشان نمیشوند پدیرش و توان تحملشان در بسیاری از موقعیت ها به سبب درک و آگاهی بالاتری که به دست آورده اند افزایش پیدا میکند و در یک جمله اینکه از فرآیند رشد فرزندشان نهایت لذت را میبرند و نگرانی های مضاعف به خودشان وارد نمیکنند.
تصور کنید وقتی فرزندتان برای اولین بار توانست چهار دست و پا راه برود چه احساسی داشتید؟
از اینکه او توانسته یک مرحله پیشرفت کند و در مسیر سلامت روش جسمی قرار دارد چه احساسی داشتید؟آیا تا به حال والدینی را دیده اید که با چهار دست و پا رفتن فرزندشان نگران این باشند که نکند این ویژگی تا دوران دبستان با کودک شان بماند؟
تصور کنید والدینی کهنگران باشند نکند چهاردست و پا رفتن در کودک من ماندگار شود !نکند فرزنذم در رفتن به مدرسه به مشکل بر بخورد!
حت یتصور این نگرانی ها هم برای شما خنده دار و دور از عقل است!چون شما به این ویژگی رشید کودکتان واقفید که او در یک مرحله ی طبیعی از رشد است و قطعا بعد از مدتی مهارتی قوی تر چایگزین این رفتار خواهد شد.
بسیاری از ویژگی های اخلاقی و رفتاری در کودکان هم به همین شیوه هستند و نگرانی از بروز و دیده شدن این رفتار ها در کودکان همانقدر خنده دار و ساده انگارانه است که تصور نگرانی والدین از ماندگار شدن رفتار چهاردست و پا .
بنابراین در این مقاله شما را با رایج ترین ویژگی های رشدی و اخلاقی کودکانتان در هر سن آشنا میکنم و در نهایت اطلاعاتی در قالب زنگ خطر های رفتاری در تمام حیطه های رشدی کودکان به شما ارائه خواهم کرد.این اطلاعات به شما کمک میکند که در صورت وجود خطر و یا تهدیدی در روند رشدی بتوانید زودتر به متخصصین رجوع کیند و پیگیری های لازم را انجام دهید.
چه چیزی بهتر از این فصل میتوانست حسن ختام این بخش از کتاب باشد؟
اگر آماده اید قلم و خودکارتان را دم دست بگدارید که این فصل پر از نکته های ناب است.
ویژگی های رشدی طبیعی نوزادان در سال اول تولد:
- شب رو روزشون تنظیم نیست
- مدام گرسنه ان
- آغوش میخوان
- مردمک چشمشون تحت کنترل نیست
ویژگی های رشدی طبیعی کودکان در سال دوم تولد:
- ممکنه هنوز نتونن خوب راه برن
- تست سنجش حدود کنترل والدین و سنجش قدرت مقابله ی خودش
ویژگی های رشدی طبیعی کودکان در سال سوم تولد:
- نه گفتن
ویژگی های رشدی طبیعی کودکان در سال چهارم تولد:
- شروع خالی بندی به خاطر رشد قوه ی تخیل
- شکل گیری ترس ها و بازی های وانمودی
- توانایی استقلال در درآوردن لباس ها (اوج لجبازی)
- تمرکز در حد 3 دقیقه بر روی مسائل و کارها
- بدغذایی
ویژگی های رشدی طبیعی کودکان در سال پنجم تولد:
- نوسان زیاد هیجانات
- غلو کردن در مورد توانایی های خودشون و خانوادشون
- استقلال طلبی شدید
- تظاهر کردن در نقش های متفاوت
- بدغذایی
ویژگی های رشدی طبیعی کودکان در سال ششم تولد:
- فهم شب و روز
- فهم مفهوم ساعت
- فهم معنی نصف کردن!
- پیروی از مقررات و دستورها
ویژگی های رشدی طبیعی کودکان در سال های نوجوانی:
استقلال طلبی
فاصله گرفتن از خانواده
سکوت بیشتر
میل به تنهایی
نوسانات خلقی زیاد
تعلق در گروه های مختلف رفاقتی و دوستی
قبول ریسک و قهرمان انگاری
و اما جدول زنگ خطرهای رشدی، به تفکیک حیطه های رشدی کودکان:
حوزه ی دیداری:
نشانه ها:ریز کردن پشم با نگاه به اشیا از فاصله ی بسیار نزدیک
برخورد با دیوار یا سایر موانع بزرگ
دشواری در تعقیب شایا در فاصله ی دور
بستن یک چشم برای تماشای اشیا در فاصله ی دور
مالیدن چشم ها یا شکایت از درد چشم
باز و بسته شدن یک چشم
حوزه ی شنیداری:
عدم واکنش به شنیدن نام خود
عفونت گاه و بیگاه گوش
چرخاندن یک سمتن خاص از بدن برای شنیدن
با صدای بسیار بلند یا بسیار آرام صحبت کردن
توجه بسیار کم هنگام پخش موزیک یا خواندن داستان
استفاده از حرکات بدن برای ارتباط
صحبت نامفهوم
حوزه ی زبانی:
ریزش آب دهان به میزان زیاد
عدم پاسخ به شنیدن نام خود
تکرار عبارات فاقد ارزش ارتباطی
پراکنده گویی زیاد
صحبت با خود بدون تمایل به برقراری ارتباط
گیج شدن از دستورات ساده
ناتوان در ابراز خشم و ناامیدی
دشواری در نام بردن اشیای ساده
افراط در بیان سخنان نامفهوم
گفتار نامفهوم در بیش از پنجاه درصد مواقع
عدم پاسخگویی به صحبت دیگران یا صرف زمان زیاد برای پاسخ
تکرار سوالات و دستورات
نمایش علاقه در حوزه های محدود
صحبت در جملات یک یا دو کلمه ای
حوزه ی مهارت ها ی حرکتی:
هماهنگی بیشتر در یک سمت بدن
واکنش شدید نسبت به لمس سطوح با بافت های خاص
راه رفتن دشوار یا افتادن زیاد
ناتوان در پرتاب توپ از بالای سر یا گرفتن توپ بزرگ
ناتوانی در کپی کردن خط و دایره
ناتوان در برداشتن اشیای کوچک با انگشت شصت و اشاره
دشواری در درست کردن پازل های ساده
با مشت گرفتن قلم
را هرفتن روی شصت پا در بیشتر مواقع
حرکت دائمی
ناتوانی در پریدن از سطح زمین با دو پا
عدم تعویض پا هنگام بالا رفتن از پله
ناتوان د رچرخاندن دستگیره
ناتوان در مهره کردن نخ
ناتوان در قیچی کردن روی خط(در چهار سالگی)
ناتوان در کشیدن نقاشی مشخص و فقط خط خطی کردن(در سن چهارسالگی)
حوزه ی بازی:
عدم ابراز علاقه به اسباب بازی های متناسب با سن
انجام فعالیت های تکراری
مداخله یا ایجاد خرابکاری در بازی های دیگران
عدم مشارکت در بازی های وانمودی
اجتناب از باری با سایر کودکان
تکانشگری،زدن،گاز گرفتن،دور شدن
بی میلی یا میل ناچیز به کشف محیط پیرامون
فقدان تقلید از همسالات یا بزرگسالان
بازی های تکراری یا عدم خلاقیت
عدم مشارکت و همکاری در بازی با سایر کودکان
تلاش برای کنترل بازی دیگران
حوزه ی خودمراقبتی:
نشانه ها:
نیازمند کمک در استفاده از لگن و غذا خوردن در چهار سالگی
عدم تحمل لباس،لخت شدن
عدم توانایی در بالا کشیدن شلوار و پوشیدن کفش
حوزه ی شناختی:
نشانه ها:
خیره شدن طولانی مدت به فضاهای خالی
مقاومت در برابر یادگیری
عدم توانایی شمارش تا عدد سه
ناتوان در جور کردن اشکال و رنگ ها
دشواری در تحمل تغییرات و مداخلات ایجاد شده در زندگی روزمره
بی علاقگی به کتاب های تصویردار
عدم توانایی در تکمیل پازل های متناسب با سن
مقاومت در برابر تغییر
دشواری در حفظ توجه و حواس پرتی برای بیش از چند دقیقه
ناتوان از شرکت در فعالیت های گروهی
شکست دائمی در انجام تکالیف
کندی در پردازش اطلاعات
عدم یادگیری و حل مسائلی که سریع و ساده نیستند.
جان کلام اینکه…
شناخت ویژگی های رشدی طبیعی کودکان به شما کمک میکند که در مسیر تربیت با لذت و آگاهی بیشتری قدم بردارید البته
دقت داشته باشید که وجود یک یا دو نشانه از علائم زنگ خطر به صورت رندوم در هر حوزه طبیعی است این نشانه ها زمانی زنگ خطر محسوب میشوند که با تعداد بیش از پنج تا در یک حوزه در فرزندتان مشاهده شوند.
دیدگاهتان را بنویسید